شناسه خبر :۱۰۱۸۰

مولفه ها و محورهای اقتصاد مقاومتی برای نظام جمهوری اسلامی ایران

نسخه مناسب چاپ

 

*خوباوری:

در طول تاریخ همواره دولت های ملی تلاش در راستای ارتقاء روح غرور ملی و ارتقای خودباوری در میان ملت خود داشته اند. این امر به ویژه در سده بیستم و در اوج رشد گرایش های ناسیونالیستی افزایش بسیار زیادی یافت، به شکلی که در میان تمام دولت های کوچک و بزرگ جهان، تلاش برای ایجاد تاریخی حماسی و غرور آفرین حتی تا حد ملت سازی نیز پیش رفت. اهمیت خودباوری ملی ناشی از این واقعیت است که دستیابی به اهداف و آرمانهای موجود در سطح گروه های اجتماعی مانند ملتها، جز در پرتو عزم جمعی و خودباوری ملی محقق نمی شود. از این رو شناخت خودباوری و مولفه های آن به صورت علمی و ارائه نتایج این تحقیقات به سیاست گذاران کشور ضروری است.

*خوداتکایی:

بدون تردید اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تلاش برای خوداتکایی است. لازمه اقتصاد مقاومتی فعال و پویا برنامه ریزی استراتژیک و راهبردی، مبتنی بر مردمی کردن اقتصاد از طریق میدان دادن بیشتر به بخش خصوصی و رفع موانع و مشکلات این بخش است. اقتصاد مقاومتی بر اساس سرمایه معنوی افراد و جامعه برقرار است و بخش خصوصی بستری مناسب، برای همراهی مردم به عنوان پایه های مقاومت در جامعه برای ضدضربه کردن اقتصاد در برابر تحریم هاست. دولت با همراهی مردم توانسته است با توجه هر چه بیشتر به خوداتکایی و خروج از وابستگی و در نتیجه شکل دهی اقتصاد مقاومتی از تحقق اهداف اصلی سلطه گرایان جلوگیری کرده و در جنگ اقتصادی موفق عمل کند.

*مصون سازی از تحریم ها:

اگر اقتصاد مقاومتی را هر فعالیتی بدانیم که اقتصاد کشور را در برابر تحریم ها و دشمنان اقتصادی حفظ می کند و در عین حال، سیستمی صرفاً دفاعی به کشور نمی دهد، می توان پیشنهاداتی برای مقابله با تحریم ها در الگوی اقتصاد مقاومتی ارائه داد که عبارتند از:

– حمایت از تولیدکنندگان برای بهبود وضعیت تولید و بخش عرضه، بالاخص در قسمت هایی از تولید که در آن بخش، با واردات مواجه هستیم.

– استفاده از تولیدات دانش بنیان برای تأمین کالاهای واسطه ای و مصرفی در جهت جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای واسطه ای و حمایت از دانش آموختگان در بخش های مختلف.

– افزایش میزان صادرات بر اساس توانمندی های تولیدی کشور؛ مانند بخش های مختلفی از جمله انرژی، محصولات کشاورزی، محصولات و خدمات پزشکی و درمانی و … که اگر این مهم اتفاق بیفتد و در زمینه صادرات به کشورهای دیگر بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم، می توان گفت توانسته ایم در برابر تحریم راه مقابله ی خوبی پیدا کنیم؛ چرا که وقتی کشورهای دیگر مانند ما نیاز داشته باشند، برای تأمین نیازهای خود، دیگر برای تحریم نمی توانند کاری کنند، چون خودشان به ما وابسته هستند.

– از جمله دیگر راه ها برای اقتصاد مقاومتی در برابر تحریم ها، می توان به فرهنگ سازی برای مصرف داخلی اشاره نمود که البته این کار زمانی ممکن است که به طور هم زمان و موازی، کیفیت تولیدات داخلی را افزایش داده باشیم تا مردم برای این رویه در مصرف انگیره ی کافی را داشته باشند.

*حمایت از تولیدات ملی و بومی سازی:

مدیریت در اقتصاد مقامتی، شرط اصلی است و می توان با از بین بردن بوروکراسی های اداری و کاهش زمان طرح های اجرایی با هدف تنظیم و کنترل بازار، گام مهمی در جهت حمایت از اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی برداشت. دشمن با تلاش برای وارد کردن فشار اقتصادی می خواهد روی مردم تأثیر بگذارد که این فشار اقتصادی می تواند با مدیریت اصولی خنثی شود. با ارتقای سطح کیفی محصولات داخلی همراه با تولید کالاهای استاندارد، افزایش آگاهی در جامعه و آموزش های لازم در این خصوص می توان علاوه بر ترغیب و تشویق مردم به مصرف کالاهای داخلی و فرهنگ سازی در این زمینه، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. در اقتصاد مقاومتی، با توسعه و تقویت تولیدات داخلی و مدیریت و نظارت بر عملکرد آنها همراه با ارائه تسهیلات مناسب و رفع موانع برای تولیدکنندگان می توانیم علاوه بر خودکفایی در این امر، یک اقتصاد رو به رشد را با همدلی و وحدت مردم به دست آوریم. 

    دیدگاه ها

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    تازه ها